فرآیند یاددهی – یادگیری شود(شریعتمداری، 1374). چرا که این مؤلفه نقش اساسی و مستقم در تجربیات یادگیری یادگیرندگان و آنچه در محیط آموزش به وقع میپیوند و یا عملاّ به اجرا گذاشته میشود ایفا میکند(مهر محمدی، 1374). یادگیری به وسیله خودکارآمدی سطح پایین محدود میشود و به وسیله خودکارآمدی سطح بالا افزایش مییابد. خودکارآمدی به عنوان یک عامل شناختی میتواند به افراد کمک کند و مسیر رسیدن به موفقیت آنها در تمام امور به ویژه در امر تحصیل شود. از آنجایی که تاکید اساسی مدارس هوشمند بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری میباشد و این که مدارس از دستاورهای مهم توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات در برنامههای آموزش وپرورش میباشد که فوائد و آثار و نتایج آن نه تنها در محیط آموزش تاثیرات خود را خواهد داشت بلکه تحولی نوین همراه با تجارب واقعی محیط زندگی دانش آموزان و فردای آنها خواهد بود اما نگرش دانش آموزان به عنوان یک عنصر مهم در نظام آموزش و پرورش به این تغییرات و فناوری جهت استفاده آنها برای بهبود یاددهی یادگیری یک عامل مهم است. بنابراین این پژوهش میخواهد تاثیر هوشمند سازی مدارس و نقش تعامل نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری و خودکارآمدی دانش آموزان بررسی کند. از سویی این پژوهش به ارتقاء سطح دانش پایه کمک میکند و یک پشتوانه عملی برای بهترکردن مدارس هوشمند در سطح کشور فراهم میکند و همچنین این مدارس چون قدمت زیادی در ایران ندارد با انجام این پژوهشها میتوانیم باعث بالابردن کیفیت بهتر در این مدارس شویم و همچنین معلمان و مدیران مدارس و علاقه مندان به حوزه فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش از نتایج این پژوهش میتوانند استفاده کنند.
دفهای کلی و جزیی پژوهش:
هدف کلی پژوهش:
تعیین تاثیر هوشمندسازی مدارس و نقش تعامل نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء فرآیندیاددهی یادگیری وخودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
اهداف جزیی پژوهش:
تعیین تاثیرهوشمند سازی مدارس بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری دانش آموزان
تعیین تاثیر هوشمند سازی مدارس بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
تعیین نقش تعامل نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رابطه بین هوشمندسازی مدارس با ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
فرضیههای پژوهش:
بین فرآیندهای یاددهی یادگیری مدارس هوشمند سازی شده و عادی تفاوت وجود دارد.
بین خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمندسازی شده و عادی تفاوت وجود دارد.
نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات در رابطه بین هوشمند سازی مدارس و ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی تعامل دارد.متغیرهای پژوهش:
متغیرمستقل: هوشمند سازی مدارس
متغیر وابسته: ارتقاء فرآیند یاددهی یاگیری
متغیر وابسته: خودکارآمدی تحصیلی
متغیرواسطه: نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات
تعریف مفهومیو عملیاتی متغیرها:
هوشمند سازی مدارس: مدرسه هوشمند مدرسهای است که جهت ایجاد محیط یاددهی یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش آموزان پژوهنده طراحی شده است(جلالی، 1388).
مدرسه هوشمند سازمانی آموزشی با موجودیت فیزیکی و حقیقی(نه مجازی)است که در آن دانش آموزان به شکل نوین آموزش میبینند. در مدرسه هوشمند کنترل ومدیریت، مبتنی بر فناوری رایانه وشبکه انجام گرفته، و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی وسیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند میباشد(سازمان آموزش وپرورش تهران، 1384).
تعریف عملیاتی: مدارس هوشمند مدارسی که از اداره آموزش و پرورش مجوز هوشمندسازی گرفته اند.
تعریف مفهومی: فرآیند یاددهی یادگیری
وجود فردی که نسبت به محتوایی آگاهی دارد و قصد دارد این محتوا را به فردی که در ابتدا فاقد آن است، منتقل کند، بدین سبب، میان فرد آگاه نسبت به محتوا و فرد فاقد آن، رابطهای به قصد اکتساب محتوا توسط فرد نابرخوردار، بر قرار میشود(مهر محمدی، 1387).
تعریف عملیاتی: دراین پژوهش فرآیند یاددهی یادگیری عبارت از نمرهای است که آزمودنیها در پرسشنامه محقق ساخته فرآیندیاددهی یادگیری به دست میآورند.
تعریف مفهومی: خودکارآمدی تحصیلی
خودکارآمدی تحصیلی به اعتماد به نفس دانش آموزان در توانایی شان برای تسلط یافتن به تکالیف و مهارتهای جدید که اغلب در یک حوزه تحصیلی خاص از قبیل ریاضی میباشد. اشاره دارد(میدگلی و همکاران 1998، پارجاس و میلر 1994).
تعریف عملیاتی:
دراین پژوهش خودکارآمدی تحصیلی عبارت از نمرهای است که آزمودنیها در پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی( مورگان و جینکز(1995 ) به دست میآورند.
سایتهای دیگر :